Cloud computing
Cloud computing
رایانش ابری یا کلود کامپیتینگ(Cloud Computing) یکی از مفاهیمی است که در روز ممکن است به دفعات زیادی توسط برخی از دوستانتان شنیده باشید و توجه شما را به خود جلب کرده باشد و این سوال را در ذهن شما ایجاد کرده باشد که رایانش ابری چیست و چگونه می توان از آن برای کسب و کار اینترنتی خود استفاده کرد؟

Cloud computing به چه معناست؟

در اصل رایانش ابری به این معنا است که با انتقال سورس یک نرم افزار، داده های آن و همینطور پردازش های مربوط به یک فضای بیرونی کاربران بتوانند به اپلیکیشن ها و داده ها با استفاده از ورود به این سیستم با استفاده از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است (اعم از موبایل، تبلت،‌کامپیوترو ...) دسترسی داشته باشند.

درواقع  اطلاعات و برنامه ها به جای یک هارد دیسک فیزیکی بر روی یک شبکه جهانی از مراکز داده های امن نگهداری می شوند تا قدرت پردازش افزایش پیدا کند، امکان اشتراک داده­ها راحت تر و سریع تر شود.

به طور کلی منطق راینش ابری را اشتراک زمانی اطلاعات با این مفهوم که منابع مختلف رایانه در بین چندین کاربر با استفاده از راهکارهای چند وظیفه ای به اشتراک گذاشته شود ،می­توان معرفی کرد.


تاریخچه سرویس‌های ابری

کلود کامپیتینگ، اولین بار در دهه ۱۹۵۰ و مصادف با زمانی‌که به دلیل قیمت بالا و اندازه بزرگ رایانه‌های مرکزی، امکان تهیه رایانه برای هر کاربر وجود نداشت مطرح و مورد استفاده قرار گرفت و به همین دلیل سرویس‌های ابری را بعنوان تکامل تدریجی راهکارهای به‌اشتراک‌گذاری رایانه‌ها در دهه ۱۹۵۰ معرفی می‌کنند.

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی در سال های اخیر، رایانش ابری به فناوری مهم در حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شده است و متخصصان در این زمینه بر این باوراند که با حضور رایانش ابری (Cloud Computing)، حوزه IT به سرعت درحال تغییر و تحول شگرف خواهد بود چراکه رایانش ابری امروزه به عنوان یک روش نوین در پردازش شناخته شده که در آن منابع قابل گسترش و اغلب مجازی شده، به صورت یک سرویس پردازشی و از طریق شبکه‌های ارتباطی مانند شبکه‌های محلی و اینترنت عرضه می‌شود و محوریت سرویس دهی آن بر اساس تقاضای کاربران، بدون نیاز به تجهیزات خاص می‌­باشد.


رایانش ابری چه امکاناتی را برای ما فراهم می‌سازد؟

به طور کلی دستاورد های Cloud Computing را می توان به شرح زیر تقسیم کرد:

1-برای ارائه منابع محاسباتی بسیار مناسب است

2-محیط های نرم افزاری و خدماتی بر اساس روابط اشتراکی قابل استفاده می‌باشند

3-جهت استفاده کاربر از این محیط کافی است تا کاربران هزینه را به صورت ماهانه پرداخت نمایند

4-مدیریتنرم افزارها و پلتفرم ها توسط ارائه دهندگان صورت می­گیرد تا عملکرد و امنیت آنها قوی تر شود

5-درت محاسباتی به جای اینکه در نقطه ای متمرکز باشد از راه دور قابل کنترل خواهد بود.

از همه مهمتر این که چند نفر می‌توانند به طور همزمان از یک فایل یا نرم افزار به صورت مشترک استفاده نمایند و به صورت real time از نقاط مختلف با یکدیگر همکاری کنند


مزایای استفاده از رایانش ابری

دسترسی از هر نقطه ای:  عدم وابستگی نرم افزارها و داده ها به یک دستگاه یا سیستم، باعث می شود تا  آنها از هر نقطه ای قابل دسترسی باشند و کاربر را قادر می سازد تابه همراه تیم خود به صورت real time در ارتباط باشد.

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری: نرم افزارهایی که در فضای ابری ساخته می‌شوند به میزان زیادی قابلیت شخصی سازی دارند، به طوری که افزایش قدرت، فضای ذخیره سازی و تغییر پهنای باند توسط کاربر در این نرم افزارها بسیار راحت است.

صرفه اقتصادی: از آنجایی که هیچ سخت افزاری وجود ندارد که فضا را اشغال نماید، لذا نیازی به مصرف برق هم حس نمی­شود و کسب و کارها تنها در ازای میزان فعالیت خود به صورت ماهیانه هزینه می‌پردازند

به روزرسانی های بدون دردسر: به جهت بهبود نرم افزارهای تحت وب، این برنامه ها دائما توسط فروشنده فضای ابری و مسئول نگهداری، عیب یابی و به روز رسانی می‌شوند.

سرعت بالا:  به منظور به حداکثر رساندن عملکرد و کارایی خدمات مختلف از طریق یک شبکه جهانی مراکز داده امن نیاز به سرعت بالا در راینش ابری از مزیت این روش به حساب می‌­آید.

امنیت بالا:  پروتکل های امنیتی و زیرساخت ها به صورت دائمی و مداوم تجزیه و تحلیل و به روز رسانی می‌شوند


آیا فضای ابری بهتر از سیستم های امروزی است؟


از آنجایی که رایانش ابری نیاز به سرمایه گذاری های بزرگ در زیرساخت ها ندارد و باعث کاهش هزینه ها می شود و علاوه بر این کارکردن در این محیط هیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارد و در امنیت کامل کاربران قادر به دستیابی به اطلاعات و محتوای مورد نیاز خود می‌باشند، می­توان گفت سرویس های محاسبه ابری و فضای ابری بسیار امن و به صرفه تر از سایر سیستم ها است


روش کار Cloud Computing

با توجه به خصوصیات هر شرکت ارائه دهنده، خدمات رایانش ابری کمی متفاوت خواهد بود اما به طور کلی همگی دارای یک میزکار ( داشبورد) وابسته به مرورگر جهت استفاده راحت تر و آسان تر کاربران (  متخصصان فناوری اطلاعات و توسعه دهندگان)  برای سفارش منابع و مدیریت حساب‌هایشان می باشند

لازم به ذکر است که بعضی از خدمات Cloud نیز برای کار با APIهای REST و یک رابط خط فرمان (CLI) طراحی شده‌اند که امکان استفاده از چندین گزینه را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.


مدل های  رایانش ابری کدام اند؟

با توجه به نوع منابعی که برای انتقال منابع از راه دور ارائه می شود،‌ سه مدل رایانش ابری به نام های ابرهای عمومی،‌ابرهای خصوصی و ابر ترکیبی در نظر گرفته شده است که در این سه مدل نرم افزار به عنوان یک سرویس(SaaS) ، زیرساخت ها به عنوان یک سرویس(IaaS) و بسترهای نرم افزاری نیز به عنوان یک سرویس (PaaS) به سازندگان امکان ایجاد برنامه ها را می دهند و برای آنها فضا می‌­سازند.


ابرهای عمومی:  در روش ابرهای عمومی، مالکیت زیرساخت و منابع محاسباتی در اختیار یک شرکت است که از طریق شبکه‌ی عمومی، خدمات خود را ارائه می‌کند.

ابر خصوصی: در ابرهای خصوصی ، زیرساخت در داخل یک واحد تجاری یا سازمان قرار دارد و در دسترس عموم نیست و ابر خصوصی، مراکز داده مجازی شده داخل FireWall شرکت می­‌باشد..

ابر ترکیبی:  در این روش، چند ابر به صورت عمومی انجمنی و یا ترکیبی بایکدیگرارتباط دارند. به عنوان مثال ممکن است سازمانی برای نیازهای اصلی خود مانند سرور اصلی وب‌سایت از ابر خصوصی استفاده کند ولی برای برخی کاربردها مانند کار با فایل‌های چندرسانه‌ای با ترافیک بالا از ابر عمومی استفاده کند. در چنین شرایطی یک ابر ترکیبی، شامل چندین فراهم‌کننده ابر است.

IaaS چیست؟

اساسی‌ترین بخش خدمات رایانش ابری IaaS است که به کاربر کمک می کند تا بتواند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات (سرورها و ماشین‌های مجازی (VMها))، ذخیره سازی، شبکه‌ها و سیستم عامل‌ها را از یک ارائه دهندهCloud ، بر اساس پرداختی که انجام می‌دهید، اجاره نماید.

IaaS در مدیریت هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت سرورهای فیزیکی خود و دیگر زیرساخت‌های مرکز داده (دیتا سنتر) به کاربر کمک می‌کند به نحوی که هر منبع را به عنوان یک خدمت جداگانه تازمانی که کاربر به آن نیاز دارد جدا کرده و به او اجاره می­‌دهد.


ثبت دیدگاه
لطفاً نام خود را وارد کنید
لطفاً شماره همراه خود را وارد نمایید!
لطفاً آدرس ایمیل را بصورت صحیح وارد نمایید!
لطفاً عنوان دیدگاه را وارد نمایید!
لطفاً متن دیدگاه را وارد نمایید!
دیدگاه کاربران