Enterprise architecture
Enterprise architecture
در یک سازمان افراد مختلفی در نقش ها و پست های گوناگونی مشغول به فعالیت می باشند که برای نمایش جایگاه شغلی هر فرد از نمودار سازمانی استفاده می شود که برای رسم این نمودار نیاز به اطلاع از معماری سازمان (Enterprise architecture) است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معماری سازمان با ما همرا باشید

Enterprise architecture چیست؟

معماری سازمانی، فرآیندی یکپارچه و کامل است که پس از تفکیک عناصر مختلف یک سازمان یا سیستم، آن را تحلیل کرده و باعث تغییر در وضعیت موجود و در نهایت رسیدن به وضعیت مطلوب می‌شود و شامل مجموعه استانداردها، مستندات، مدل‌ها و اقدامات اجرایی برای تغییر وضعیت بر پایه فناوری اطلاعات است، که در قالب یک طرح مشخص اجرا شده و دائما درحال توسعه و بروزرسانی می‌باشد.

 معماری سازمانی به یك طرح و دید همه جانبه و كلان از ساختار و رفتار موجودیتی سازمانی با پیچیدگی و پویایی خاص اشاره دارد،که برای تهیه و نگهداری از این طرح می‌باید توجه ویژه‌ای به یکپارچگی، اتعطاف پذیری، تعامل و جامعیت سیستمی داشت.

جالب است بدانید مفهوم معماری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، ابتدا  در محدوده سخت افزار و سپس نرم افزار اهمیت پیدا كرده است و امروزه معماری علاوه بر حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار، در مدیریت جنبه‌های مختلف سازمان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت معماری سازمانی، روشی کاملاً مشخص برای انجام تجزیه و تحلیل، طراحی، برنامه ریزی و پیاده سازی سازمانی با استفاده از یک رویکرد جامع در هر زمان، برای توسعه و اجرای موفقیت آمیز استراتژی است.

 

اجزای معماری سازمانی:

معماری سازمانی(Enterprise Architecture) شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- مدل های كسب و كار

۲- فرآیندها

۳- داده‌ها

۴- سیستم های پشتیبانی كننده

۵- شبکه و همچنین زیرساخت‌های فناوری برای هر دوی معماری وضع موجود و وضع مطلوب

۶- استانداردها و آیین نامه‌ها

۷- ملاحظات امنیتی

 

مزایای Enterprise Architecture

از جمله مزایای معماری سازمانی(فناوری اطلاعات) برای سازمان ها و شرکت ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

۱- یکپارچگی خدمات، سیستم‌ها و بانک‌های اطلاعات سازمانی

۲- قابلیت مدیریت پذیری و کاهش هزینه‌ها

۳- برنامه‌ریزی راهبردی



ثبت دیدگاه
لطفاً نام خود را وارد کنید
لطفاً شماره همراه خود را وارد نمایید!
لطفاً آدرس ایمیل را بصورت صحیح وارد نمایید!
لطفاً عنوان دیدگاه را وارد نمایید!
لطفاً متن دیدگاه را وارد نمایید!
دیدگاه کاربران